سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قابلیت Triple Stream در دوربین مداربسته چیست؟

در ابتدا بهتر است با مفهوم استریم آشنا شویم. درسیستم های نظارت تصویری تحت شبکه، سیگنال های صوتی و تصویری آنالوگ برای انتقال در شبکه پس از ضبط و رمزگذاری به سیگنال های صوتی و تصویری دیجیتال تبدیل می گردند که اصطلاحا با نام استریم (Stream) نامیده می شوند. Stream به معنای جریان است و منظور از آن خروجی تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه است.

 

برای اینکه تعریف بهتری از مفهوم Triple Stream داشته باشیم، ابتدا بهتر است با مفاهیم مقدم تری آشنا شویم. در ابتدا به تعریف Main-stream و Sub-stream می پردازیم. مفاهیم Main-stream و Sub-stream در ابتدا توسط شرکت هایک ویژن مطرح گردید. از این تکنولوژی در DVR های Hikvision به منظور پخش تصاویر با کیفیت برای نظارت از راه دور استفاده می شده است.

 

امروزه علاوه بر DVR ها به طور گسترده ای در NVR ها و دوربین های تحت شبکه در تمامی برندها استفاده می گردد. این تکنولوژی با نام Dual-stream یا دوجریانه نیز شناخته می شود. یک جریان اصلی برای ارائه تصویر با رزولوشن بالا مانند 5 مگاپیکسلی، 3 مگاپیکسلی، 2 مگاپیکسلی است و دیگری برای ارائه تصاویر با کیفیت پایین تر که معمولا از طریق اینترنت بر روی موبایل یا وسایل دیگر دریافت می گردد.

 

مفهوم Triple Stream در دوربین مداربسته

تکنولوژی Triple Stream دوربین مدار بسته وجود دارد. در این فناوری به طور همزمان می توان سه خروجی متفاوت از دوربین IP بر روی دستگاه های مختلف گرفت. به طور خلاصه وجود این قابلیت در دوربین این امکان را فرآهم می کند تا کاربر بتواند به طور همزمان تصاویر موجود را در مانیتور، تلفن همراه، لپ تاپ و … فراهم کند.

 

این تکنولوژی با فرآهم آوردن امکان انتقال همزمان جریان های مختلف اطلاعات، امکانات و راحتی بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. هر یک از جریان ها دارای ویژگی و هدف مشخصی است و هرکدام بر طبق وضوح تصویر، نرخ فریم و نرخ بیت مختلفی دسته بندی می گردند:

 

جریان اول نرخ فریم کاملی داشته (Full frame) و رزولوشن تصویر بالاتری دارد. از این جریان اغلب برای سیستم نظارت اصلی استفاده می گردد.

جریان دوم از وضوح کمتری برخوردار است و می توان از آن در مشاده تصاویر از راه دور و بر روی تلفن همراه استفاده نمود.

کیفیت تصویر در جریان سوم می تواند متغیر باشد و برای اهداف مختلفی استفاده گردد.