سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب هارد برای سیستم مداربسته

کاربرد دوربین های مداربسته در جهان بسیار گسترش یافته و با کنار رفتن کاست ها و فیلم های ویدئویی، طبیعتا باید از سیستم های دیجیتال برای ذخیره اطلاعات استفاده نمود. در حالی که کامپیوتر های خانگی معمولا نیاز به فضای ذخیره سازی چندان زیادی ندارند اما حجم تصاویر ویدئویی در یک سیستم مداربسته به گونه ای است که برای ضبط و ذخیره سازی آن نیازمند به استفاده از بیش از یک هارد دیسک آن هم با ویژگی های متفاوت از یک هارد معمولی هستید. زیرا معمولا دوربین مداربسته نصب شده در یک محل ممکن است به صورت 24 ساعته در تمامی روزهای سال روشن باشد و به ثبت وقایع بپردازد. تولیدکنندگان هارد در سرتاسر دنیا مدتی است که اقدام به تولید هارد هایی با ظرفیت و قدرت بالا کرده اند تا بتواند پاسخگوی نیاز کاربران در سیستم های نظارتی باشند.

سیستم مداربسته به چه هارد با چه مشخصاتی نیاز دارد؟

بسیاری از شما ممکن است فکر کنید که می توان از یک هارد دیسک معمولی برای سیستم نظارتی خود استفاده کنید و فرض کنید که تمامی هارد دیسک ها از لحاظ کارکردی یکسان بوده و عملکرد مشابهی دارند. اما این فرض کاملا اشتباه است. هارد دیسک های معمولی، نهایتا به مدت 6 روز در هفته و هر روز 8 ساعت کار می کنند و دارای عملکرد متوسطی هستند. این در حالی است که هارد دیسک هایی که متناسب با سیستم های مداربسته تولید می شوند و در دستگاه های NVR یا DVR تعبیه می گردند، دارای یک جزء مرکزی برای ذخیره سازی دیجیتالی ویدئوها هستند که امکان کارکرد 24 ساعته در 7 روز هفته را برای آنها فراهم می کند. این هارد دیسک ها باید به صورت شبانه روزی فعال باشند تا بتوانند شواهد ویدئویی را به صورت زنده ذخیره کنند.

از چه هاردی با چه ظرفیتی برای ضبط تصاویر استفاده کنیم؟

این مورد به چند عامل متفاوت بستگی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • فرمت فشرده‌سازی: فرمت فشرده سازی دستگاه DVR هایک ویژن اولین عامل مهم در انتخاب هارد مناسب است. امروزه DVR ها از فرمت های ذخیره سازی متعددی اعم از H.264 ،H.265 و H.265+ استفاده می کنند.
  • رزولوشن ضبط: همانطور که می دانید هرچه رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد حجم اطلاعات بیشتر شده  و برای ضبط به هاردی با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت.
  • حرکت در تصاویر: روش های فشرده سازی تصویر هایک ویژن بدین گونه است که در فریم های متوالی قسمت های تکراری و بدون تغییر را حذف نموده و ظرفیت فیلم ها را به شدت کاهش می دهند. با توجه به این موضوع اگر در تصاویر تغییرات سریع و دائمی وجود داشته باشد باعث افزایش حجم فیلم های ضبط شده خواهد شد.
  • مدت زمان ضبط: هر چه مدت زمان فیلم ضبط شده طولانی تر باشد به همان نسبت ظرفیت بیشتری از هارد اشغال می شود. با استفاده از قابلیت های موجود در دوربین هایک ویژن مانند تشخیص حرکت یا Motion Detection می توان زمان ضبط تصاویر را بدون از دست دادن قسمت های حساس و مورد نیاز به شدت کاهش داد. 

    سوال متداولی که همواره از سوی کاربران دوربین مداربسته مطرح می گردد این است که ظرفیت ذخیره سازی سیستم مداربسته شان تا چند ساعت یا چند روز است. راهکار ارائه شده برای این موضوع استفاده از نرم افزار Storage and Network Calculator است که شرکت هایک ویژن آن را ارائه کرده است. برای آشنایی با این نرم افزار به لینک زیر مراجعه نمائید:

  • نحوه محاسبه ظرفیت هارد با نرم افزار هایک ویژن

ویژگی های مهم یک هارد دیسک چیست؟

هارد دیسک ها دارای ویژگی های متفاوت و پیچیده ای هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ظرفیت: مهمترین مشخصه یک هارد دیسک ظرفیت آن است. هرچه ظرفیت هارد بیشتر باشد می تواند مقادیر بیشتری از اطلاعات را در خود ذخیره کند. ظرفیت هارد دیسک با واحد ترابایت نشان داده می شود.
  • سرعت چرخش دیسک: سرعت چرخش یک هارد دیسک نشان دهنده سرعت آن در نوشتن یا خواندن اطلاعات است. هرچه سرعت چرخش دیسک ها بیشتر باشد هارد دیسک هم عملکرد سریعتری خواهد داشت.
  • طول عمر و ماندگاری: طول عمر یک هارد دیسک رابطه مستقیمی با متریال بکار رفته در ساخت آن اعم از جنس صفحات، تکنولوژی ساخت و … دارد. و تعیین می کند که چه مدت می توان از هارد استفاده کرد.

انواع برند هارد دیسک در دوربین مدار بسته

برند های معتبر و معروف هارد در بازار شامل برند Western Digital و SEAGATE هستند که هر دو از شرکت های تولید کننده بزرگ هارد دیسک در جهان اند. این شرکت ها هارد دیسک هایی با کیفیت و ماندگاری بسیار بالا تولید و به بازار عرضه می کنند. باید توجه داشته باشید که با گذشت زمان و استفاده مکرر، از کیفیت هارد کاسته می شود بنابر این بهتر است از ابتدا در خرید آن دقت بیشتری به خرج دهید و هرگز به علت قیمت پایین تر از هارد های Refurbished یا رفرش شده (تعمیر شده یا مرجوعی) استفاده ننمایید تا از صرف هزینه های مجدد اجتناب گردد. هارد دیسک های شرکت WESTERN Digital در بازار وجود دارند که به تازگی با توجه به عملکرد آنها در رنگ های مختلف بنفش، سفید و … عرضه می شوند. در ادامه به برخی از خصوصیات آنها می پردازیم:

  • هارد دیسک لیبل سفید (WESTERN)

هارد دیسک های با لیبل سفید معمولا  از کیفیت خوبی برخوردارند و اغلب برای کامپیوتر های خانگی مناسب هستند. استفاده از این نوع هارد در دوربین مدار بسته پیشنهاد نمی شود زیرا کامپیوتر های معمولی در روز نهایتا تا 8 ساعت کارکرد دارند اما دوربین مدار بسته به صورت 24 ساعته فعالیت دارند در نتیجه این نوع هارد پاسخگوی این حجم از تبادل اطلاعات و کارکرد نیست.

  • هارد دیسک لیبل بنفش (WESTERN)

هارد دیسک های بنفش شرکت وسترن دیجیتال مختص کاربری های Surveillance یا همان نظارتی هستند که به طور ویژه جهت استفاده در دستگاه ضبط دوربین مدار بسته تولید شده اند. این هارد دیسک ها در ظرفیت های 1 تا 6 ترابایت به بازار عرضه می گردند و امکان استفاده 24 ساعته بدون هیچگونه نقصی را دارند.

  • هارد دیسک لیبل مشکی و قرمز (WESTERN)

هارد دیسک های با لیبل مشکی و قرمز وسترن دیجیتال بسیار قدرتمند بوده و کاربرد های گوناگونی دارند و می توان از آنها در انواع کامپیوتر های خانگی و سرورهای پیشرفته و همچنین سیستم های نظارتی مدار بسته استفاده نمود.

  • هارد دیسک لیبل مشکی-سفید (SEAGATE)

همزمان با ارائه هارد دیسک لیبل بنفش توسط شرکت WESTERN DIGITAL، شرکت سیگیت مدل Surveillance را معرفی نمود که دارای لیبل های مشکی-سفید است و کارکردی مشابه هارد های لیبل بنفش وسترن دیجیتال دارد.