سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرار از دوربین کنترل سرعت

با فعال شدن دوربین های کنترل سرعت و طرح ترافیک حتما در خیابان با انواع اقسام راه های فرار از دوربین کنترل سرعت همچون کاغذ چسباندن بر روی پلاک، استتار پلاک توسط شخص، گل مالی کردن پلاک، استفاده از اسپری و … را شاهد بوده اید. خوب راهنمایی و رانندگی در مقابل این رویکردها هشدارها و اقدامات لازم را انجام می دهد. اما در ادامه می خواهیم به راهکارهای جدید فرار از دوربین کنترل سرعت توسط برخی از افراد خلاق بپردازیم.

رار دادن پلاک خودرو پشت شیشه عقب ماشین

یکی از راه های فرار از دوربین طرح ترافیک که بسیاری از هموطنان به تازگی انجام می دهند، کندن پلاک و گذاشتن آن پشت شیشه عقب ماشین است. طبق عملکرد دوربین طرح ترافیک، به گونه ای تنظیم شده است هنگامی که ماشینی تخلفی را انجام می دهد، دوربین پلاک عقب خودرو را ثبت می کند.

حال برخی رانندگان با کندن پلاک علنا موجب اختلال در دوربین کنترل سرعت می شوند. حتی برخی نیز دوربین را پشت شیشه طوری قرار می دهند که برخی از شماره های آن خوانا نمی باشد.

هنگامی که پلیس راهنمایی و رانندگی از تردد این خودروها جلوگیری می کند، بهانه هایی همچون تعویض پلاک، افتادن پلاک و مشکلاتی از این قبیل را عنوان می کنند. سپس با تعهد مبنی بر نصب پلاک در اسرع وقت از چنگ قانون می گریزند و باز به کار خود ادامه می دهند.

استفاده از برف شادی

برخی از رانندگان برای در امان ماندن از دوربین کنترل سرعت بر روی پلاک خود برف شادی می زنند. خوبی برف شادی این است که سطح پلاک را می پوشاند و پس از مدت کوتاهی نیز خود به خود آب می شود . نیازی به پاک کردن آن نیست.

برخی از رانندگان نیز دستمال کاغذی را خیس می کنند و بر روی پلاک می چسبانند. به این ترتیب وقتی دستمال خشک شد خود به خود از پلاک جدا می شود. البته باید بدانید  در صورت برخورد و مواجه پلیس فرد خاطی با جریمه های سنگینی رو به رو خواهد شد.

دست و پای اضافه و کار ساختمان

یکی از ترفندهای جالب دیگر جهت فرار از دوربین ترافیک که بین رانندگان نیسان و وانت خیلی شایع است استفاده از شخصی در پشت وانت است. به این ترتیب که فردی پشت ماشین می نشیند و با نزدیک شدن به محدوده طرح ترافیک دست یا پای خود را بر روی پلاک قرار می دهد تا ثبت نگردد. برخی هم پلاک خودشان را گلی می کنند و هنگام مواجهه با پلیس بهانه بسیار جالبی می آورندد که “بر سر ساختمان بودم و آنجا گلی شده است”.

نحوه خرید طرح ترافیک

جهت خرید طرح ترافیک باید وارد سامانه ” my tehran” شوید. برای آن دسته از رانندگانی که دارای گوشی اندروید هستند نیز می توانند اپلیکیشن آن را نصب کنند. در این سامانه می توانید طرح و روز مورد نظر را رزرو کنید.

محدوده طرح ترافیک کجاست

محدوده طرح ترافیک در تهران شامل : باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، سازمان آب، پارک لاله، میدان ولی‌عصر، بخشی از بزرگراه مدرس، کریمخان زند، بلوار کشاورز، مفتح، مطهری، شریعتی، دروازه دولت، خیابان بهار، انقلاب، کارگر، فردوسی، لاله‌زار، دروازه شمیران، آذربایجان، منیریه، حسن آباد، پامنار، آبشار، آبمنگل، بازار تهران، پانزده خرداد، امام خمینی، مولوی، خانی آباد، امیر بهادر و تمام خیابان ها و کوچه های متصل به این مناطق جز محدوده طرح ترافیک قرمز رنگ یا همان طرح ترافیک هستند.

ساعات تردد در محدوده طرح ترافیک

با توجه به شرایط کرونایی، طرح‌های ترافیکی پایتخت از ساعت 8:30 تا 16 خواهد بود. لذا جهت رفاه حال شهروندان یک بار خروج از هر دو طرح‌ از ساعت 14:30 آزاد است. در روزهای پنج شنبه نیز تنها طرح کنترل آلودگی هوا می باشد که از ساعت 8:30  تا 13 اجرا خواهد شد.

توجه داشته باشید که داشتن و نداشتن معاینه فنی برتر یا معمولی در هزینه عوارض نقش دارد. داشتن معاینه فنی برتر امکان 30 درصدی تخفیف عوارض در محدود کنترل آلودگی هوا را دارد.

در روزهای عادی و پس از بحران کرونا طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 الی 17 و در پنجشنبه ها از ساعت 6:30 تا 13 است.